Piyasaya sürüldüğü andan itibaren teknoloji meraklılarının dikkatini çekmeyi başaran bu ürün, inovatif özellikleriyle ön plana çıksa da, satış sayıları Apple için ikincil bir detay olarak kalmaya devam ediyor. Bu durum, teknoloji devinin pazar stratejisi ve kullanıcı deneyimine verdiği önemi bir kez daha gözler önüne seriyor.
Geçtiğimiz hafta, tanınmış Apple analisti Ming-Chi Kuo, Apple‘ın Vision Pro başlık setinin üretim tahminlerini güncelledi. Önceki tahminler 700.000’den fazla birimdeyken, şimdi üretim miktarının 400.000 ila 450.000 birime düşürüldüğünü belirtti. Bu güncelleme, Bloomberg’den Mark Gurman’ın, Vision Pro denemelerine olan talebin “çok düştüğünü” ve bazı bölgelerde satışların önemli ölçüde yavaşladığını bildirdiği raporun ardından geldi.
Apple hayranları arasında büyük bir panik ve endişe yaratan bu durum, VR dünyasını değiştireceği düşünülen bir ürünün beklenen dayanıklılığa sahip olmayabileceği korkularını beraberinde getirdi. Ancak burada önemli bir gerçek var ki, Apple‘ın ne kadar başlık sattığı aslında çok da önemli değil.
Öncelikle üretim rakamlarına bakalım. Gerçekten 400.000 mi, 800.000 mi yoksa arada bir şey mi? Ocak ayında Ming-Chi Kuo, şirketin başlangıçta ön sipariş hafta sonunda 160.000 ile 180.000 arası birim sattığını tahmin etmişti ki bu, önceki 60.000 ila 80.000 arası üretim tahminlerinden bir artıştı. Ancak daha da geriye gidersek, geçen Temmuz’da Financial Times, Apple’ın tedarikçisinden 2024 için sadece 400.000’den az birim üretmesini istediğini bildiren iki kaynağa dayandırarak bu sayının bazı kaynaklarca 150.000 civarında olduğunu belirtmişti. Açıkçası bu rakamlar zamanla değişebilir, çünkü Apple geliştiricilerden ve kamuoyundan gelen geri bildirimlere yanıt olarak durumu değerlendiriyor. Kesin cihaz sayısını tahmin etmek, özellikle de 2015’ten (hatta bazı çok erken patent başvurularına göre daha öncesinden) beri söylentilerle dolu dikkat çekici ve yenilikçi bir ürün için oldukça zor.
Apple Vision Pro satışları fena patladı, yönetim kendini avuttu
Yine de, bu 400.000 rakamını ele alalım. Aksesuarları hesaba katmadan (bazıları, özellikle gözlük kullananlar için çok önemli), Vision Pro’nun fiyatı 3.500 dolar. Kabaca yapılan bir hesapla, Apple’ın yaklaşık 1,4 milyar dolarlık satış yapması bekleniyor. Bu, birçok şirket için önemli bir yıl olurdu. Ancak burada bahsedilen Apple — 2023’te 383 milyar dolar gelir ve yaklaşık 97 milyar dolar net gelir ile bir düşüş yılı olarak kabul edilen bir şirket. Yani bu, şirketin toplam gelirinin yüzde birinden azını temsil ediyor, Apple‘ın finansları için adeta yuvarlama hatası. Bu rakam, Vision Pro’nun geliştirilmesine giden araştırma ve geliştirme çalışmaları düşünüldüğünde daha da az etkileyici görünüyor. Apple, çeşitli bölümlere ne kadar yatırım yaptığını açıklamak konusunda her zaman ketum davranır. Ancak VR konusunda başka büyük bir oyuncu olan Meta’ya bakarsak, Apple’ın VR bütçesinin neye benzeyebileceği hakkında daha iyi bir fikir edinebiliriz. Business Insider’a göre, düzenleyici bulguların bir analizine dayanarak, Meta’nın Reality Labs’i 2019 başından bu yana neredeyse 50 milyar dolar kaybetti.
Apple‘ın Vision Pro başlığı, sanal gerçeklik ve mekansal hesaplama alanında bir dönüm noktası niteliğinde. Bu cihaz, geliştiricilere yazılımlarını test edebilecekleri gerçek bir donanım sunmak amacıyla tasarlandı. Apple, kullanıcıların uygulama indirebileceği bir platform oluşturmak zorundaydı; nitekim orijinal App Store, iPhone piyasaya sürüldükten bir yıl sonra, 2008 Temmuz’unda kullanıma sunulmuştu. Apple bu ürünü geliştirerek, eğer bir adım atmazsa bu alanda ilk hareket avantajını tamamen Meta gibi rakiplerine kaptırabileceğini biliyordu.
Vision Pro, geliştirici kitleri için yüceltilmiş bir versiyon olarak görülse de, iPhone’u ilk kullandığım zamanı hatırlatan büyülü özelliklere sahip. Şimdiye kadar gördüğüm en iyi optiklere sahip bu başlık, aynı zamanda deneyimlediğim en iyi göz takibine sahip ve menü ile uygulamalar arasında gezinmeyi inanılmaz derecede sezgisel hale getiriyor. Cihaz, kullanıldıkça gelişmeye devam ediyor; meslektaşım Devindra’nın son iki aylık deneyimleri bunu doğruluyor.
Ancak Vision Pro‘nun sorunları da var. Uzun süreli kullanımlarda rahat olmayan ağır bir yapıya sahip. Kablolu batarya paketi, enerji sağlama konusunda en şık çözüm değil. Ön vizörü kolayca çatlayabiliyor, yazı yazma hala hantal ve günlük teknoloji setinizin vazgeçilmez bir parçası haline getirecek kadar özel uygulamalar yeterli değil. Ancak bunlar, üzerinde çalışılabilecek sorunlar ve Apple’ın üzerine inşa edebileceği sağlam bir temel var.
Bu nedenle odaklanılması gereken şey, Apple‘ın gelecekte yapabileceği iyileştirmeler veya eklemeler olmalıdır, üretilen birim sayısı değil. Dolayısıyla analistlerin veya diğer gürültücülerin sizi ikna etmesine izin vermeyin. Bu durum, Apple’ın ürün gamında nasıl bir yer tutacağını ve teknoloji dünyasında nasıl bir iz bırakacağını zaman gösterecek.